מדריך לעיצוב פנים המקיף והעשיר ביותר בישראל 23-24

תוכן עניינים
מדריך לעיצוב פנים
תמונה: freepik

תחום עיצוב הפנים הפך בעשר השנים האחרונות לסוג של היסטריה. כולם מדברים על זה. כולם רוצים להיות בעניינים. כולם רוצים לדעת מה חדש, מה הטרנד הבא ומה כאן כדי להישאר. יש כל כך הרבה אתרי אינטרנט, פוסטים, בלוגים, מדריכים ומגזינים שמהם כולנו יכולים לקחת השראה. בנוסף, הרשתות החברתיות מלאות בתמונות, סרטונים ורעיונות לגבי איך כדאי לעצב את הבית. הרשת מפוצצת בסרטנים, טיפים ומידע לגבי עיצוב פנים.

לפעמים, מרוב שיש כל כך הרבה אפשרויות, אנחנו לא יודעים מאיפה בכלל להתחיל. הרי יש אינספור אפשרויות, מליון צבעים, מגוון עצום של אקססוריז לבית, סוגים שונים חיפויים, חנויות של רהיטים בכל מקום ולנו, אלה שרק רוצים לעצב את הבית, החנות או המשרד יש עוד ועוד שאלות. אז איך בוחרים? מאיפה בכלל כדאי להתחיל ומי נותן את התשובות לכל הדבר הזה שנקרא עיצוב פנים. בואו נעשה קצת סדר בכל הבלאגן הזה שנקרא עיצוב פנים. אן התחום הזה מעניין אתכם, אם אתם בונים בית, משפצים או עוברים לדירה חדשה, אתם חייבים להמשיך ולקרוא את המדריך המושלם לעיצוב פנים.

קודם כל – ציבורי או פרטי

קודם כל לפני שמתחילים תהליך של עיצוב פנים חשוב לעשות הפרדה בין פרויקט ציבורי לפרויקט פרטי. בפרויקט ציבורי אין לקוח קצה. זו יכולה להיות דירה לדוגמא למשל שהמטרה שלנו היא תמיד לגרום לכך שכמה שיותר אנשים יראו אותה. דירה לדוגמא היא בעצם דירה שאף אחד לא הולך לגור בה. אין כאן צרכים. אין כאן מטרות. המטרה היא תמיד לקלוע לטעם של כמה שיותר אנשים ובגדול. ליצור סוג של אפקט וואו.

בעיצוב כזה אנחנו חייבים להיות מודעים לטרנדים בינלאומיים ולפעמים גם להכתיב אופנה. זו חייבת להיות דירה או פרויקט שאף אחד שרואה אותו לא ישכח אותו. יכול להיות שמי שרואה אותו יאהב או אפילו יתאהב ויכול להיות שהוא לא יתחבר. אבל מה? הוא לא ישכח אותו והוא יספר עליו לעוד ועוד אנשים.

בפרויקט ציבורי אנחנו רוצים ליצור עניין, רוצים ליצור באז, זיכרון וזה די מורכב. משימה לא פשוטה שמתאימה רק למעצבים מקצוענים.

לעומת זאת, בפרויקט פרטי עם לקוח ספציפי הקשב של מעצב הפנים בא לידי ביטוי בצרכים המדויקים של הלקוח. מה החלומות שלו, מה השגעונות שלו, אילו פעולות הוא ובני המשפחה שלו או הקולגות שלו מבצעים בכל חלל. לכן בעיצוב של פרויקט פרטי אנחנו קודם כל מוודאים מה הפונקציות שלו ומה הוא רוצה שיהיה בבית שלו. זה המהות בעיצוב פנים ובלי זה אי אפשר להתחיל. מעצב פנים טוב ומקצועי הוא כזה שידע להיות נאמן ללקוח ולשים את הצרכים שלו במרכז. בסופו של דבר מי שנשאר בבית זה אנחנו ולכן הבית שלנו חייב להיות מעוצב לפי הטעם האישי שלנו ולפי הפעולות שאנחנו עושים בכל חלל וחלל. לדוגמא, אם ניקח את המטבח בתור חלל בשני פרויקטים נפרדים.

  • מטבח של זוג פנסיונירים שעברו לדירה במרכז העיר
  • מטבח של משפחה עם ארבעה ילדים, אבא מורה ואמא קרייריסטית

לפי הדוגמא הזו אנחנו יכולים להבין עד כמה הצרכים של כל משפחה שונים לחלוטין. הפנסיונרים מבלים את תקופת הפנסיה הנפלאה שלהם באכילה בחוץ במסעדות ובתי קפה, משתמשים במטבח להכנת ארוחות קלילות ולא מורכבות, כמו סלטים, כריכים, דגים צלויים בתנור וירקות לעומת המשפחה שנמצאת בכל אחר הצהריים עם אבא שמכין איתם חביתות, קאפקייקס ובסופי שבוע כולם מתרכזים ביחד ומכינים כמה תבשילים לקראת שישי שבת.

איך מאתרים צרכים?

סלון בעיצוב פנים מרהיב
תמונה: freepik

אחרי שהיתה הסכמה על המחיר שזו כמובן עבודה שלנו שקשורה לבחירת מעצב או מעצבת פנים וזה מידע לפוסט אחר לגמרי, אנחנו יושבים ביחד עם המעצב שבחרנו ומדברים. כן, ממש יושבים ומדברים על הכל. בפגישה מקצועית אך אישית של כמה שעות, המעצב אמור פשוט לשאול אותנו שאלות מכווינות ורק להקשיב לתשובות.

כאן יבואו לידי ביטוי גם הצרכים הפונקציונליים וגם הצרכים העיצוביים. שאלות כמו איזו אווירה אנחנו רוצים ליצור, איזה סגנון אנחנו מעדיפים – כפרי או מודרני, פרובנס או אנגלי, בלעדי או משולב? איזה חומרי גלם מדברים אלינו- עץ או זכוכית, אלומיניום או ברזל, קרמיקה או שיש? איזה צבעים אנחנו אוהבים לראות, בעיניים – לבן ושמנת נקיים או נגיעות של צבע בכל מקום? איזה רהיטים יותר מדברים עלינו ואילו פעולות אנחנו עושים בכל חלל?המשימה היא לעצב בית שהוא גם יפה וגם פרקטי כי אם נממש רק חלק מהצרכים האלה, נכשלנו במשימה.

איך לא נופלים ב“יותר מדי“

אחת הבעיות או הקשיים הכי גדולים עם עיצוב פנים באים לידי ביטוי באופנה. אופנה זה משהו שהוא מתחלף. ממש כמו עם בגדים. כל הזמן יש טרנדים חדשים, צבעים שנכנסו השנה לאופנה, בדים שהפכו להיי לייט החדש וזה הרבה פעמים סוג של מלכוד כי אנחנו לא יודעים במה לבחור או מה בכלל מתאים לנו.

אז הנה טיפ אחד קטן שיכול מאוד לעזור לכם. תהיו אותנטיים לעצמכם. בעיצוב פנים בשונה מרכישה של חולצה או שמלה מאוד חשוב להישאר נאמנים לעצמנו וללכת על דברים שהם קלאסיים. בעיקר במקומות שלא מתחלפים כמו ארונות מטבח, רצפה, חיפויים או ספה למשל. זה לא משהו שאנחנו מחליפים כל יום או כל שנה. את הטרנדים האופנתיים אפשר לשים במקומות דינמיים או כאלה שאפשר לשנות מדי פעם כמו למשל שטיח בחדר הילדים, אקסזוריז כמו שעון או כרית או חפצי אמנות כמו תמונה או פסל. לא כדאי לחפות קיר עם משהו שהוא טרנד מתחלף. כן יש מקום להעז כמו למשל לערבב חומרי גלם, לשלב בין ישן לחדש ולהיפך.

סגנון עיצובי – האם זה הכל?

אחד הנושאים שהכי מעסיקים אותנו כאשר אנחנו מעצבים בית או אפילו חלל אחד בתוכו הוא הסגנון העיצובי אליו אנחנו מתחברים. האם אתם בכלל יודעים מה הסגנון העיצובי שאתם מעדיפים? ואם לא איך תמצאו אותו? לא משנה אם אתם עומדים לפני שיפוץ, אם יש לכם בית או דירה, אם אתם עוברים לבית חדש או שזה בעצם בית קיים ואתם בעצם רוצים להפוך את הבית הזה לבית החלומות שלכם ואתם לא יודעים באיזה סגנון ומה לבחור. כפרי? מודרני? הייטק? וינטג‘? אנגלי או פרובנס? מה זה אומר כל השמות הללו? איפה אנחנו בתוך כל ההגדרות האלה?

שלב ראשון בבחירת סגנון – הכינו רשימת צבעים

לכל אחד ואחת מאיתנו יש את הצבעים שאנחנו יותר אוהבים וצבעים שאנחנו פחות אוהבים. אמנם זה נכון שיש השפעה אוניברסלית של צבעים על אנשים וזה קשור הרבה פעמים לרגשות אבל מצד שני, זה גם משהו שהוא מאוד מאוד אישי.  מה אתם אוהבים? איזה צבעים אתם רוצים לראות בבית שלכם ואיפה? מטבח לבן ונקי או מטבח עם נגיעות של צבע? אולי קונטרסט בין שני צבעים?

שלב שני בבחירת סגנון – חומרים

באותה רשימה הוסיפו את החומרים שאליהם אתם מתחברים. חומרים מעוררים בנו תחושות ומשום שיש להם תכונות שונות לכל אחד מאיתנו יש חיבור מסוים לחומרים אחרים. כלומר, כשאנחנו אומרים חומרים הכוונה היא לזכוכית, למתכת, אבן, ברזל, במבוק, בטון ועוד… אפשר גם לחלק את זה לתתי חומרים למשל באבן ניתן להתייחס לשיש או אבן ירושלמית…אילו חומרים אתם רוצים שיהיו לכם בבית שלכם, אילו חומרים עושים לכם טוב על הנשמה? אפשר גם להוסיף את החומרים שאתם ממש לא רוצים שיהיו לכם בבית ואפשר כמובן לשלב בין חומרים.

שלב שלישי בבחירת סגנון – תחושות

אילו תחושות אתם רוצים שיהיו בבית שלכם, איזו אווירה. סגנון עיצובי הוא בעצם שילוב בין אווירה שאנחנו מייצרים לבין חזות מסוימת שאנחנו רואים בראש שלנו. האם אתם מחפשים אווירה נינוחה של רוגע ושלווה, האם אתם חולמים על אווירה דינמית, האם אתם רוצים שתהיה לכם תחושה של בית פתוח או בית מסוגר? מה מעצמכם אתם רוצים להביא לידי ביטוי ומה אתם רוצים לשדר? בית הוא שילוב בין מקום שהוא שלנו לבין מקום שבו אנחנו מארחים את האנשים הקרובים לנו ולכן חשוב לנו לשאול גם מה אנחנו רוצים להוציא החוצה.

שלב רביעי – השראה ותמונות

אחרי שהכנתם את הרשימה הזו, רשימה שלוקחת לא מעט זמן להכין אותה, דורשת מחשבה, יצירתיות ותשומת לב אבל היא בהחלט שווה את ההשקעה, כי הרי בכל זאת זה הבית שלנו, המקום שאנו מבלים בו את הרגעים הכי כיפיים שלנו, זה הזמן לקחת קצת השראה. המטרה כאן היא לא רק להסתכל על תמונות אלא ממש לאסוף אותן וליצור מהן מאין אלבום תמונות לעיצוב הבית שלכם. אלה ללא חייבות להיות תמונות שאתם אוהבים את השלם בהן, אלו יכולות להיות תמונה שאפילו משהו אחד תפס לכם בה את העין. מנורה, חיפוי של הקיר, רהיט או אביזר. אולי זו הצבעוניות של התמונה, אולי החלון, אולי החומר שממנו עשוי הקיר. העיקר זה שתשמרו אותה ובסופו של דבר יהיה לכם אוסף של תמונות עם דברים שאתם אוהבים ומתחברים אליהם. הרשימה שלכם ביחד עם אוסף התמונות יעזרו לכם מאוד לקבל כיוון בתהליך המורכב והארוך שנקרא עיצוב פנים. זה בעצם מה שיעזור לכם להבין מה נכון לכם, מה הסגנון שלכם ומה אתם אוהבים ורוצים כל כך שיהיה בבית שלכם.

איך להתאים את הריהוט לחללי הבית השונים?

הרמוניה היא בעצם צירוף של חלקים למשהו שהוא שלם. החיפוש אחר תפקוד נכון של חללים לצד אסתטיקה והרמוניה זה בעצם אחד הדברים הכי מאתגרים בעיצוב פנים. הרהיטים בעצם מהווים את האופי של הבית שלנו ולכן כדי להשיג הרמוניה אנחנו חייבים להתייחס למידות ולפרופורציות.

אי אפשר לבחור את הרהיטים סתם כך. רק בכלל שאנחנו אוהבים משהו. זה לא עובד. את הרהיטים אנחנו צריכים להתאים באופן ספציפי למידות של הבית שלנו. כשאנחנו אומרים רהיטים אנחנו מתכוונים לסלון, למערכת הישיבה, לפינת האוכל – השולחן והכסאות, לארונות… יכול להיות שראינו כסאות מהממים באיזה מקום אבל לא בטוח שזה מתאים לנו. שאלות שחייבות להישאל בתהליך התאמת הרהיטים כחלק בלתי נפרד מעיצוב הבית זה איך הבית שלכם נראה. מה גודל החלל, מה גובה התקרה, מה המרחק האפשר בין שולחן לקיר, כמה מעבר יש סביב השולחן כשאדם מתיישב בו. לפני שאנחנו משקיעים כל כך הרבה כסף וזמן בבחירת רהיטים, אנחנו חייבים להתיחס לנתונים הפיזיים של הבית שלנו ורק אחר כך לגשת לטעם האישי ולעיצוב.  אם למשל הסלון שלכם מאוד גדול, הרבה פעמים אפשר לחלק אותו לשניים ואז לארגן בו שתי פינות ישיבה. בכל מקרה זה מאוד משתנה בהתאם לבית ולצרכים שלנו.

אמנות כחלק מעיצוב פנים

קיים קשר הדוק בין עיצוב לבין אמנות. חפצי אמנות כמו פסלים, חפצי נוי, תמונות, פוסטרים, צילומים מעשירים את החלל ועוזרים לנו לייצר הרמוניה ובדיוק את האווירה שהינו רוצים שתהיה בחלל. אמנות מאזנת, אומנת מבליטה או משקיטה ולכן מאוד כדאי לחשוב על תקציב מסוים כחלק בלתי נפרד מעיצוב הבית. בחירת האמנות זה בדיוק המקום המושלם בו כל אחד ואחת מאיתנו יכול להביא לידי ביטוי את הטעם האישי שלנו. זה בדיוק מה שהופך את הבית לשלנו. אם יש לכם קיר מסוים או רהיט ואתם רוצים ליצור ייחודיות, עבודת אמנות תשלים את האזור הזה.

זה יכול לבוא לידי ביטוי בסוג היצירה, בצבעים, בחומרי הגלם ממנו היא עשויה, בגודל שלה, בצורה שלה…הרבה פעמים יצירת אמנות מאפשרת לנו מאין רווחה רגשית. איך עושים את זה? ובכן זה תלוי בתקציב ובמה בדיוק אתם רוצים. אפשר לעשות את זה ממש בעזרת המעצב או המעצבת שבחרתם, אפשר לצאת לסבב גלריות ולהיעזר באוצר אמנות שבעצם יגיע אלינו הביתה ויעזור לנו לקבל כיוון ויש עוד המון דרכים לעשות את זה. אין דרך אחת.

10 טיפים מעולים בעיצוב פנים

  1. פרופרציות – התאימו את הרהיטים והאביזרים השונים לגודל החללים.
  2. זריקת צבע – שלבו צבעים ואל תפחדו לבחור בצבעים שהם נועזים.
  3. הבדילו קירות משאר הבית – בחרו קיר אחד בכל חלל שיהיה שונה משאר הקירות, זה עושה את ההבדל.
  4. השקיעו בתאורה – גופי תאורה מיוחדים מאפשרים לנו ליצור אווירה מאוזנת והם תורמים המון לחלל.
  5. אל תחסכו בחומרים – בחרו חומרים איכותיים, זה בא לידי ביטוי ברמת הגימור ולא שווה לחסוך עליהם. עדיף להשקיע עוד כמה מאות או אלפים בפרקט איכותי מאשר להצטער אחר כך ועוד 10 שנים לחפות מחדש.
  6. הכניסו הביתה את הטבע – עציצים, פרחים, כדים הופכים את הבית שלנו לחי ונעים.
  7. פנג שואי – קחו כמה רעיונות מהפנג שואי ושלבו אותם בבית שלכם, זה תורם לאנרגיה מופלאה.
  8. הכינו רשימת צרכים – לכל חלל בנפרד.
  9. היפטרו מפיצ‘יפקס- זה הזמן לעשות סדר ולהעיף את כל מה שאתם לא צריכים. המדד. לא השתמשתם יותר משנה? יש מישהו אחר שיהנה מזה בוודאות!
  10. תהנו מזה- עיצוב פנים זה משהו שעושים פעם אחת ולכן תאפשר לעצמכם להנות!

לסיכום, עיצוב פנים הוא עולם שלם ומלא באפשרויות. כל לפני שמתחילים בבחירת מעצב או מעצבת פנים חשוב קודם כל להגדיר תקציב כדי שיהיה לנו יותר קל בתהליך הבחירה. לפעמים, לחלקנו מה שנקרא הום סטיילינג יכול להספיק ולפעמים נרצה הרבה יותר מזה. עיצוב פנים הוא הזמן שלנו לחלום ולהגשים את החלומות שלנו. זה המקום לפתוח את הראש, את היצירתיות והדמיון, כי זה באמת משהו שלא עושים אותו כל יום. אחרי שהגדרנו תקציב נוכל לגשת לבחירת מעצב או מעצבת שאנחנו מתחברים לסגנון שלו או שלה, שאנחנו מתחברים לאישיות שלו או שלה כי בסופו של דבר זה על גבול הפסיכולוגיה לקחת את כל המידע שאנחנו נותנים למעצב הפנים ולהביא את הכל לידי ביטוי בחללים השונים. לפעמים פתרונות פשוטים יכולים להיות הכי מתאימים לצרכים שלנו ולפעמים צריך להפעיל המון יצירתיות ואפילו תחכום כדי להגיע לתוצאה הרצויה.

מחירון מעצבת פנים

סוג השירותטווח מחירים
מחיר שעת ייעוץ עבור תהליכי עיצוב והום סטיילינג250-700 ש“ח
מחיר ייעוץ עיצוב וסטיילינג עבור הבית כולו2,800-8,000 ש“ח
מחיר ייעוץ סטיילינג ועיצוב עבור חללים ציבוריים כמו למשל סלון ו/או מטבח1,800-6,000 ש“ח
מחיר ייעוץ סטיילינג ועיצוב עבור חלל חדר הילדים1,800-4,800 ש“ח
מחיר ייעוץ סטיילינג ועיצוב עבור חלל חדר השינה1,800-4,800 ש“ח
מחיר ייעוץ סטיילינג ועיצוב עבור החלק הפנימי של הסלון בלבד1,800-5,500 ש“ח
מחיר ייעוץ סטיילינג ועיצוב עבור החלק הפנימי של המטבח בלבד2,800-12,000 ש“ח
מחיר עיצוב פנים עבור דירת 2 חדרים, תהליך לכל הדירה6,000-8,000 ש“ח
מחיר עיצוב פנים עבור דירת 3 חדרים, תהליך לכל הדירה 7,000-10,000 ש“ח
מחיר עיצוב פנים עבור דירת 4 חדרים, תהליך לכל הדירה 7,500-12,000 ש“ח
מחיר עיצוב פנים עבור דירת 5 חדרים, תהליך לכל הדירה8,000-14,000 ש“ח
מחיר עיצוב פנים עבור בית קרקע, וילה או פנטהאוז, תהליך לכל הפרויקט12,0000-30,000 ש“ח
מחיר עיצוב פנים של פרויקט לפני תהליך בניה9,000-40,000 ש“ח
מחיר עיצוב פנים עבור ייעוץ, עלות לפי שעה180-700 ש“ח
מחיר עבור ליווי של מעצב פנים/מעצבת פנים180-700 ש“ח
מחיר עיצוב פנים עבור בתי עסקהעלות לרוב נקבעת לפי 10%-15% מעלות הפרויקט כולו
מחיר עיצוב פנים עבור חנויות (חנויות בגדים/נעליים/משחקים/ספרים ועוד)העלות לרוב נקבעת לפי 10%-15% מעלות הפרויקט כולו
מחיר עיצוב פנים עבור מסעדות, גלריות, בתי קפההעלות לרוב נקבעת לפי 10%-15% מעלות הפרויקט כולו
מחיר עיצוב פנים עבור משרדים/חברות הייטק/חברות/ארגונים ועוד…העלות לרוב נקבעת לפי 10%-15% מעלות הפרויקט כולו
מחיר עיצוב פנים עבור חדרי המתנה (למשל למרפאות/קליניקות/מכונים פרטיים)…1,800-17,0000 ש“ח -תלוי בגודל הפרויקט

מחירון תכנון ותכניות אדריכליות בשילוב ייעוץ לעיצוב פנים

סוג השירותטווח מחירים
מחיר הכנה של תכנית אדריכלית 3,800-9,000 ש“ח
מחיר תכנון מבני מגורים- העלות נקבעת לפי גובה פרויקט2.4%-4% מעלות הפרויקט
מחיר תכנון וילות - העלות נקבעת לפי גובה הפרויקט4%-8% מעלות הפרויקט
מחיר תכנון מבנים ציבוריים- העלות נקבעת לפי גובה הפרויקט3.4%-8% מעלות הפרויקט
מחיר תכנון מבנים תעשייתיים - העלות נקבעת לפי גובה הפרויקט3%-5% מעלות הפרויקט
מחיר הדמיה עבור תכנית אדריכלית 1,800-6,000 ש“ח
מחיר עבור יצירת תכנית אדריכלית לבניית מדרגות700-1,400 ש“ח
מחיר עבור יצירת תכנית אדריכלית ליצירת מערכת תקשורת וחשמל 700-1400 ש“ח
מחיר עבור יצירת תכנית אדריכלית ליצירת מערכת אינסטלציה 700-1400 ש“ח
מחיר עבור יצירת תכנית אדריכלית ליצירת מערכת תאורה ומערכת מיזוג אוויר700-1400 ש“ח
מחיר עבור יצירת תכנית אדריכלית ליצירת חלונות ודלתות2,600-4,000 ש“ח

מחירון תכנון עבור אדריכלות נוף

סוג השירות טווח מחירים
מחיר שעת עבודה של אדריכל/אדריכלית נוף220-600 ש“ח
מחיר תכנון פרויקט של אדריכל נוף- העלות נקבעת לפי גובה הפרויקט3%-8% מעלות הפרויקט
מחיר תכנון מלא ומפורט של אדריכל נוף עבור בית פרטי800-3,000 ש“ח
מחיר מתן חוות דעת מאדריכל נוף600-2,000 ש“ח

מחירון הדמיות ושרטוטים

סוג השירות טווח מחירים
מחיר הדמייה וסרטוט עבור בתים פרטיים2,000-7,000 ש“ח
מחיר הדמייה וסרטוט עבור דירות2,000-7,000 ש“ח
מחיר הדמייה וסרטוט עבור וילות ופנטהואזים2,000-7,000 ש“ח
מחיר הדמייה וסרטוט עבור משרדים ובתי עסק2,000-7,000 ש“ח

מחירון עיצוב פנים לפי סגנון עיצובי

סגנון עיצובי נבחרטווח מחירים
תכנון וייעוץ עבור עיצוב פנים סגנון יוקרתי18,000-60,000 ש“ח
תכנון וייעוץ עבור עיצוב פנים סגנון קלאסי15,0000-40,000 ש“ח
תכנון וייעוץ עבור עיצוב פנים סגנון מודרני10,000-35,000 ש“ח
תכנון וייעוץ עבור עיצוב פנים סגנון כפרי15,000-30,000 ש“ח
מעצבת פנים בחריש המדריך המלא

לפני הכניסה לדירה החדשה או פשוט כי החלטתם שהגיע הזמן לעשות שינוי בבית, מעצבת פנים תהיה אחד מכלי העזר החשובים ביותר בדרך להשגת המראה החדש.

מעצבת פנים בתל-אביב המדריך המלא

לפני הכניסה לדירה החדשה או פשוט כי החלטתם שהגיע הזמן לעשות שינוי בבית, מעצבת פנים תהיה אחד מכלי העזר החשובים ביותר בדרך להשגת המראה החדש.

מעצבת פנים ביפו המדריך המלא

לפני הכניסה לדירה החדשה או פשוט כי החלטתם שהגיע הזמן לעשות שינוי בבית, מעצבת פנים תהיה אחד מכלי העזר החשובים ביותר בדרך להשגת המראה החדש.