מעצבת פנים – סגנונות, טיפים ודרך העבודה

תוכן עניינים

 

תפקידה של מעצבת הפנים הוא לשנות את הנראות של החלל. היא יכולה לקחת חלק בפרויקטים מגוונים, בהם עיצוב של דירות קטנות, עיצוב וילות, חנויות, מסעדות, משרדים ועוד. כל אחת יכולה להתמחות בסגנונות שונים ובמבנים מסוימים. התפקיד של המעצבת ישתנה בהתאם לסיכום בין הצדדים כאשר מידת המעורבות שלה ושל בעלי המקום יכולה להשתנות בהתאם להחלטות שמתקבלות מראש.

מעצבת פנים אשר מתמחה בתחום ושאינה חוששת להעז ולהציע פתרונות יצירתיים, תיצור מרחב שנעים להיכנס אליו. היא יכולה להיות בעלת אג'נדה ולאהוב עיצובים וצבעים מסוימים (למעשה, רצוי שיהיה לה טעם אישי) ועם זאת היא תוכל להתאים את העיצוב של המקום לבעליו. יכולות התכנון, הראייה המרחבית והיצירתיות אלו התכונות אשר יהפכו את החלל הקיים למרשים ומותאם לצרכים האישיים.

מהום סטיילינג ועד עיצוב

בית בעיצוב פנים
תמונה: freepik

עיצוב פנים הוא עולם ומלואו. הוא כולל פעולות רבות, פריטים שונים ובסיומו, כל בית מקבל את המראה המיוחד שלו. שירותי העיצוב משתנים בהתאם לצורך שעולה על ידי הלקוחות, התקציב והמטרות שלהם. ישנם פרויקטים בעיצוב שמתמקדים בחדר אחד בלבד ואחרים משנים את כל הבית. לעתים יהיה רצון, צורך ותקציב לבצע גם שינויים במבנה לרבות שבירת קירות והחלפת מערכת אינסטלציה ולעתים השינויים יבוצעו בלי לגעת במבנה עצמו.

עיצוב נקודתי שלרוב יתבצע בחלל אחד או חלקים קטנים שלו ושכולל שינויי הפריטים בבית, צביעה וחידוש של הרהיטים (אם הם מתאימים למשימה) יקרא הום סטיילינג או הלבשת הבית. בתהליך זה משנים את הסגנון של הבית, מכניסים לו פרטים וצבעים אחרים, חדשים וכל זאת בהתאם לציפיות הראשוניות שעלו מול המעצבת. תהליך זה יכול להיות מרגש מאד, קצר באופן יחסי והתוצאות מרהיבות.

עיצוב כללי יכול להתבצע בחלק או בכל הבית כאשר לא תמיד צריך להתערב בכל החדרים. גם כאן, שיקולים של טעם אישי, תקציב וכמובן המבנה עצמו, ישפיעו על התוצאה שתתקבל. מעצבת פנים אשר תתכנן את תהליך השיפוץ צריכה לבצע תוכניות ושרטוטים ואי אפשר להסתפק במילים בעל פה ורעיונות כלליים. בתהליך שכזה, יהיה עליה גם להיכנס לבית לאורך הדרך, להיפגש עם אנשי מקצוע, לבדוק שהם מבצעים את העבודה על פי התוכניות (אם כי היא לא מפקחת) ולבסוף לבצע את ההלבשה ובחירת הפריטים האחרונים שיהיו בבית.

טיפים לבחירת מעצבת פנים

מעצבת פנים
תמונה: freepik

בחירת מעצבת פנים יכולה להיות מרגשת ובו זמנית גם מבלבלת. חלק מהאנשים בוחרים לראות מעצבות רבות ואחרים תוהים אם אחרי שהם ראו אחת הם צריכים לקבל החלטה. למעשה, כדאי אפשר ליצור קשר עם מספר בעלות מקצוע ולהיעזר בטיפים הבאים כדי לבחור את האחת המתאימה ביותר לפרויקט.

טיפ ראשון – התקשורת

בראש סדר העדיפויות יש לשים לב לתקשורת עם המעצבת. היא יכולה להיות מוכשרת מאד ובעלת טעם משובח בכל הנוגע לעיצוב, אך אם התקשורת מולה לא טובה, יהיה קשה מאד להשיג את התוצאות הרצויות לבית. מעצבת פנים צריכה להיות קשובה, לענות על שאלות ולתכנן את הבית כך שיתאים לחיים שלך ולשם כך התקשורת צריכה להיות חיובית כבר מהרגע הראשון.

טיפ שני – הרקע

כדאי מאד לשמוע על הרקע של המעצבת מבחינת הלימודים שלה ומה היא כבר עשתה. יכול להיות שהיא סיימה לא מזמן את הלימודים אך אלו היו מקיפים ושיש לה את כל הכלים הנדרשים לעבודה. יכול להיות שהיא למדה מזמן אך קורס הכשרה של חודשים ספורים. כדאי לשמוע מהמעצבת מה היא למדה ולשמוע על הניסיון שלה ועל עיצובים שהיא הייתה מעורבת בהם.

טיפ שלישי – תיק עבודות

תיק העבודות מצביע על הסגנון והיכולות של המעצבת כאשר מדובר על שני דברים שונים וחשובים. ישנן מעצבות בעלות סגנון מסוים שהן מביאות לידי ביטוי בכל עבודה וישנן מעצבות אשר יודעות כיצד ליצור את העיצוב שמתאים לכל בית, גם אם יש להן משיכה אישית לסגנון מסוים. היכולות של המעצבת נוגעות בעיקר להבנה בתחומים שונים כמו יצירת תוכנית ריצוף, מטבח ועוד. יש לבדוק כי המעצבת יכולה לבצע את הנדרש.

טיפ רביעי – זמינות

בהתאם למידת הדחיפות של הפרויקט יש לבדוק את נושא הזמינות. על המעצבת ללוות את התהליך לכל אורכו ולא רק לתכנן את הבית. היא תגיע למקום בזמן שהקבלן יכנס, כשאיש הצבע יגיע ובשלבים רבים ושונים של השיפוץ או השינוי (תלוי מה המטרה). כיוון שאנשים רבים רוצים לעשות שינוי לקראת פסח ובתקופת הקיץ, יש לבדוק האם המעצבת שנבחרה אכן זמינה לפרויקט.

טיפ חמישי – סביבת העבודה

דרך אחת לבדוק את התשוקה של המעצבת לעולם זה ואת היכולות שלה היא לראות את סביבת העבודה שלה. מעצבת שהמשרד שלה מבולגן, לא מעניין ואינו תואם את השקפת העולם שלה, יכולה להעלות את השאלה לגבי היכולות או הנכונות האישית לעסוק בתחום. לעומת זאת מעצבת אשר עובדת בסביבה מעוצבת, מדויקת ונעימה, תשאיר רושם רב והמקום יעיד על היכולות שלה.

טיפ שישי – מחיר

כאשר התקציב מתוכנן בקפידה יש משמעות גם למחיר של המעצבת. לעתים בעלת מקצוע בתחילת דרכה תהיה זולה יותר מזו הוותיקה. עם זאת, לעתים המעצבת הוותיקה יכולה לתת פתרונות שיהיו זולים יותר בתהליך העיצוב ובכך היא תוזיל את הפרויקט כולו. לכן, יש להתייחס למרכיב המחיר אך לבחון אותו ממבט על, כללי ולבדוק את העלות האמיתית של המעצבת.

טיפ שביעי – אופן העבודה

יש לשמוע מהמעצבת איך היא עובדת. כמה סקיצות היא תציע, כמה שינויים ניתן לעשות ומה כוללת העבודה שלה. ישנן מעצבות אשר מעורבות בכל פרט לאורך כל הדרך ואחרות אשר יוצרות תוכנית עבודה ולא נכנסות לבית לאורך השינויים או לא בוחרות את הפריטים הקטנים. כל דרך עבודה יכולה להיות טובה, כל עוד היא מתאימה לך באופן אישי. חשוב לבצע תיאום ציפיות עוד לפני חתימה על הסכם העבודה המשותף.

דרך העבודה על עיצוב הבית

עבודת העיצוב תתחיל תמיד בתכנון כאשר מידת המעורבות של המעצבת יכולה להשתנות בהתאם לצורך ולציפיות שהוגדרו כבר בתחילת הדרך. גם מידת המעורבות של בני הבית יכולה להשתנות כאשר ישנן משפחות שרוצות לתת למעצבת לעשות את כל העבודה במינימום התערבות וישנן כאלה שירצו לעבוד בשיתוף פעולה ולהיות מעורבות בבחירת הצבעים והפריטים השונים.

על מנת לצאת לדרך עם עבודת העיצוב חשוב קודם כל לתאם ציפיות. מעצבת פנים מנוסה תרצה לשמוע מהמשפחה, הזוג או מי בעלי הנכס על הציפיות האישיות. מהי המטרה שלהם בנכס, האם ישנו סגנון עיצובי אהוב, מהן התוכניות לגבי המגורים במקום ועוד שאלות רבות. כבר בשלב הראשון מומלץ לשתף בתקציב שעומד לרשות הפרויקט על מנת שאפשר יהיה לתכנן את השינויים כך שיעמדו בו.

לאחר קבלת ההנחיות הראשוניות ולאחר שהמעצבת מבינה מה המשימה שלה, היא יכולה להתחיל לתכנן את התוכניות. כל אחת יכולה להציע מספר שונה של סקיצות ובכל מקרה הסקיצות הראשוניות כשמן כן הן, ראשוניות ועליהן ניתן להכניס שינויים נוספים. תהליך התכנון יכול לקחת מספר ימים או שבועות, תלוי בתקשורת בין הצדדים, בשביעות הרצון והפניות האישית לפרויקט.

ברגע שישנו אישור לצאת לדרך, אפשר לעבור לשלב הבא. עיצוב אשר כולל שיפוץ ידרוש יצירת תוכניות לבעלי המקצוע ובמקרים מסוימים גם התערבות של גורם הנדסי ופניה לוועדה המקומית לאישור לפני שאפשר יהיה להתחיל בפרויקט. לרוב אפשר להתחיל בשינויים תוך זמן קצר יחסית כשהבסיס לכל שינוי הוא בתוכנית שיוצרת המעצבת.

התפקיד של מעצבת הפנים לרוב לא מסתיים בשלב התכנון. היא בדרך כלל תהיה בקשר עם אנשי המקצוע השונים, תיכנס לבית בזמן שנעשים שינויים ותהיה מעורבת בכל הבחירות (כאשר לעתים היא תעשה אותם לבד). המעצבת תיקח חלק פעיל בבחירת צבעי הקיר, בחירת הרהיטים ובכל פרט אחר שייכנס לכל אחד מהחדרים. התפקיד של המעצבת יסתיים לאחר שאפשר יהיה להיכנס לבית המעוצב.

פתרונות המתאימים לכל חלל

הטכנולוגיה והקדמה הביאה שלל פתרונות שיכולים להיכנס לחללים פרטיים, ציבוריים ומסחריים. בין היתר אפשר לראות היום טכנולוגיות של בטון מוחלק, משרביות, שלל גופי תאורה, רהיטים מחומרים שונים וכמובן, אלמנטים שונים ומגוונים בקשת הצבעים. מעצבת טובה תכיר את החומרים הזמינים לעבודה ותדע כיצד לשלב במבנה את החומרים הנכונים ובנגיעות המתאימות.

העיצוב הוא לא רק נגיעות של צבע או בחירת רהיטים. הוא נוגע ליצירת פתרונות שמתאימים למרחב. מעצבת פנים צריכה לחשוב על העיצוב שיתקבל בסיום העבודה אך בו זמנית גם על החיים במקום. למשל, ברור שבבית עם ילדים יש צורך ליצור מקומות אחסון לבגדים הרבים, לצעצועים ולספרים. אנשים שיש להם אוספים מיוחדים ושרוצים ליהנות מהם צריכים שיהיה להם מקום מתאים לכך.

במידה מסוימת יש לבחון מהם האתגרים של החיים במקום. מה יכול להקשות על בני הבית או על התנועה במקום ולמצוא את הפתרונות המתאימים. אין זה אומר ליצור מחסן ולהחביא בו את כל מה שלא נמצא בשימוש אלא להפך, ליצור לכל דבר את המקום שלו כך שהוא ישתלב בחלל. עיצוב נכון הוא עיצוב שנעים להיכנס אליו. העיניים מרגישות מיד האם המקום נעים ונוח להסתכל על הפריטים השונים שבו או האם הוא עמוס ולא ברור מה קורה בו.

שילוב של הבנת הצרכים יחד עם מציאת פתרונות והכנסת נגיעות עיצוביות ייחודיות הוא זה שמוביל לתוצאה הייחודית. אין זה משנה אם מדובר על בית פרטי או על מבנה ציבורי, בכל מקרה יש להשיג מקום שכיף לשהות בו וניתן להשיג זאת בתכנון נכון ובמציאת פתרונות מתאימים. לעתים, הפתרונות יהיו יצירתיים וידרשו יציאה מהקופסה ואפילו פניה לבעלי מקצוע שיצרו דברים לא שגרתיים.

לעבוד בצורה חכמה עם מעצבת פנים

לעבודה עם מעצבת הפנים יכולים להיות יתרונות רבים כל עוד העבודה מתבצעת בצורה הנכונה. כבר בתחילת הדרך יש להגדיר את הציפיות. עליכם לחשוב עד כמה תרצו להיות מעורבים בפרויקט, להחליט אילו חללים יעברו שינוי ולקבוע את התקציב שלכם. ככל שלמעצבת יהיה יותר מידע על הרצונות האישיים שלכם כך יהיה לה קל יותר לבצע את העבודה שלה תוך השגת שביעות הרצון מצדכם.

לפני שהמעצבת תתחיל בעבודתה, מומלץ בחום לחתום על הסכם עבודה ולבדוק שנכנס בו כל מה שנקבע בעל פה. בין היתר חשוב שיהיה כתוב בו העלויות, מה המעצבת עושה, על מה היא אחראית ואפילו לציין את לוח הזמנים שהצדדים מחויבים עליהם וכן גם אופן התשלום. כל פרט חשוב וככל שיותר דברים ברורים כך שביעות הרצון עולה.

בחירת מעצבת שמתקשרת בצורה נעימה, יוצרת תוכניות ומביאה פתרונות שמתאימים בדיוק לצרכים שלכם, תהיה קריטית להשגת התוצאה שחלמתם עליה. לשם כך עומדים לרשותכם בקווים, פתרונות עיצוב.

מחירון מעצבת פנים

סוג השירותטווח מחירים
מחיר שעת ייעוץ עבור תהליכי עיצוב והום סטיילינג250-700 ש“ח
מחיר ייעוץ עיצוב וסטיילינג עבור הבית כולו2,800-8,000 ש“ח
מחיר ייעוץ סטיילינג ועיצוב עבור חללים ציבוריים כמו למשל סלון ו/או מטבח1,800-6,000 ש“ח
מחיר ייעוץ סטיילינג ועיצוב עבור חלל חדר הילדים1,800-4,800 ש“ח
מחיר ייעוץ סטיילינג ועיצוב עבור חלל חדר השינה1,800-4,800 ש“ח
מחיר ייעוץ סטיילינג ועיצוב עבור החלק הפנימי של הסלון בלבד1,800-5,500 ש“ח
מחיר ייעוץ סטיילינג ועיצוב עבור החלק הפנימי של המטבח בלבד2,800-12,000 ש“ח
מחיר עיצוב פנים עבור דירת 2 חדרים, תהליך לכל הדירה6,000-8,000 ש“ח
מחיר עיצוב פנים עבור דירת 3 חדרים, תהליך לכל הדירה 7,000-10,000 ש“ח
מחיר עיצוב פנים עבור דירת 4 חדרים, תהליך לכל הדירה 7,500-12,000 ש“ח
מחיר עיצוב פנים עבור דירת 5 חדרים, תהליך לכל הדירה8,000-14,000 ש“ח
מחיר עיצוב פנים עבור בית קרקע, וילה או פנטהאוז, תהליך לכל הפרויקט12,0000-30,000 ש“ח
מחיר עיצוב פנים של פרויקט לפני תהליך בניה9,000-40,000 ש“ח
מחיר עיצוב פנים עבור ייעוץ, עלות לפי שעה180-700 ש“ח
מחיר עבור ליווי של מעצב פנים/מעצבת פנים180-700 ש“ח
מחיר עיצוב פנים עבור בתי עסקהעלות לרוב נקבעת לפי 10%-15% מעלות הפרויקט כולו
מחיר עיצוב פנים עבור חנויות (חנויות בגדים/נעליים/משחקים/ספרים ועוד)העלות לרוב נקבעת לפי 10%-15% מעלות הפרויקט כולו
מחיר עיצוב פנים עבור מסעדות, גלריות, בתי קפההעלות לרוב נקבעת לפי 10%-15% מעלות הפרויקט כולו
מחיר עיצוב פנים עבור משרדים/חברות הייטק/חברות/ארגונים ועוד…העלות לרוב נקבעת לפי 10%-15% מעלות הפרויקט כולו
מחיר עיצוב פנים עבור חדרי המתנה (למשל למרפאות/קליניקות/מכונים פרטיים)…1,800-17,0000 ש“ח -תלוי בגודל הפרויקט

מחירון תכנון ותכניות אדריכליות בשילוב ייעוץ לעיצוב פנים

סוג השירותטווח מחירים
מחיר הכנה של תכנית אדריכלית 3,800-9,000 ש“ח
מחיר תכנון מבני מגורים- העלות נקבעת לפי גובה פרויקט2.4%-4% מעלות הפרויקט
מחיר תכנון וילות - העלות נקבעת לפי גובה הפרויקט4%-8% מעלות הפרויקט
מחיר תכנון מבנים ציבוריים- העלות נקבעת לפי גובה הפרויקט3.4%-8% מעלות הפרויקט
מחיר תכנון מבנים תעשייתיים - העלות נקבעת לפי גובה הפרויקט3%-5% מעלות הפרויקט
מחיר הדמיה עבור תכנית אדריכלית 1,800-6,000 ש“ח
מחיר עבור יצירת תכנית אדריכלית לבניית מדרגות700-1,400 ש“ח
מחיר עבור יצירת תכנית אדריכלית ליצירת מערכת תקשורת וחשמל 700-1400 ש“ח
מחיר עבור יצירת תכנית אדריכלית ליצירת מערכת אינסטלציה 700-1400 ש“ח
מחיר עבור יצירת תכנית אדריכלית ליצירת מערכת תאורה ומערכת מיזוג אוויר700-1400 ש“ח
מחיר עבור יצירת תכנית אדריכלית ליצירת חלונות ודלתות2,600-4,000 ש“ח

מחירון תכנון עבור אדריכלות נוף

סוג השירות טווח מחירים
מחיר שעת עבודה של אדריכל/אדריכלית נוף220-600 ש“ח
מחיר תכנון פרויקט של אדריכל נוף- העלות נקבעת לפי גובה הפרויקט3%-8% מעלות הפרויקט
מחיר תכנון מלא ומפורט של אדריכל נוף עבור בית פרטי800-3,000 ש“ח
מחיר מתן חוות דעת מאדריכל נוף600-2,000 ש“ח

מחירון הדמיות ושרטוטים

סוג השירות טווח מחירים
מחיר הדמייה וסרטוט עבור בתים פרטיים2,000-7,000 ש“ח
מחיר הדמייה וסרטוט עבור דירות2,000-7,000 ש“ח
מחיר הדמייה וסרטוט עבור וילות ופנטהואזים2,000-7,000 ש“ח
מחיר הדמייה וסרטוט עבור משרדים ובתי עסק2,000-7,000 ש“ח

מחירון עיצוב פנים לפי סגנון עיצובי

סגנון עיצובי נבחרטווח מחירים
תכנון וייעוץ עבור עיצוב פנים סגנון יוקרתי18,000-60,000 ש“ח
תכנון וייעוץ עבור עיצוב פנים סגנון קלאסי15,0000-40,000 ש“ח
תכנון וייעוץ עבור עיצוב פנים סגנון מודרני10,000-35,000 ש“ח
תכנון וייעוץ עבור עיצוב פנים סגנון כפרי15,000-30,000 ש“ח
מעצבת מטבחים
כיצד בוחרים מעצבת מטבחים מקצועית?

לאורך השנים הטכנולוגיה שהתפתחה יצרה שינויים גם במרחבים בבית. אחד מהאזורים שנהנים מהתפתחות זו, עיצובים חדשים ופטנטים שהופכים את החיים לנוחים יותר הוא המטבח. עיצוב